Sharon Bolton

Foto: Michael Webberley

Sharon Bolton

Sharon Bolton är en internationell stjärna och en av Storbritanniens mest hyllade deckarförfattare. Utan att alls tillhöra skräckgenren har hon en fantastisk förmåga att bygga upp trovärdiga miljöer där det mörka och hotfulla växer fram, både på den engelska landsbygden och i London.

Hon är översatt till många språk och flerfaldigt prisbelönad. 2014 mottog hon The Dagger in the Library från Crime Writers’ Association för sitt samlade författarskap. 2010 erhöll hon The Mary Higgins Clark Award för sin andra roman Awakening (ännu ej översatt till svenska). Hon har även nominerats till The CWA Gold Dagger, The Theakston’s Old Peculier Prize och The International Thriller Writers’ Best First Novel Award. Hon är född i Lancashire i England och är i dag bosatt i byn Chiltern Hills utanför Oxford med sin make Andrew, deras son och hunden Lupe.

Hennes barndomsdröm var att bli skådespelare och dansare. Vid tidig ålder dansade hon balett, tap-dance och jazz samt studerade dramatik vid Loughborough University. Redan som barn blev hon influerad och påverkad av de chockerande brott som ägde rum i närheten av hennes barndomstrakter nära Saddleworth Moor i Penninerna, en bergskedja i norra England. Där skedde de så kallade Moors Murders, vilka var ett antal mord som utfördes av Ian Brady och Myra Hindley i början av 1960-talet. När hon var i tonåren terroriserade dessutom den berömda seriemördaren The Yorkshire Ripper, Peter Sutcliffe, kvinnor i norra England. Den tidiga exponeringen för dessa grymma våldsbrott inledde hennes fascination för att senare skriva om liknande händelser.

Före sin författarkarriär studerade hon till en magisterexamen i Business Administration (MBA) vid University of Warwick där hon också träffade sin blivande man. Hon har arbetat med bland annat marknadsföring och PR innan hon blev författare på heltid.

Sharon Bolton debuterade 2008 med Sacrifices om 2009 kom ut på svenska med titeln Rov. Den har också filmatiserats med Radha Mitchell och Rupert Graves i huvudrollerna, regisserad av Peter A. Dowling och med premiär 2016.

Årets bok The Craftsman (Hantverkare) är hennes elfte (se listan). I huvudsak är det fristående böcker men under perioden 2011-14 gav hon ut en serie på fyra böcker om Lacey Flint, en oerfaren, ung Londonpolis som i en recension beskrevs som en Alice i Underlandet med komplikationer.

Bibliografi

  • Sacrifice, 2008, Rov, 2009
  • Awakening, 2009, ej översatt
  • Blood Harvest, 2010, Ond skörd 2011
  • Now You See Me, 2011, Nu ser du mig, 2012 (Lacey Flint 1)
  • Dead Scared, 2012, Livrädd, 2013, (Lacey Flint 2)
  • Like This For Ever, 2013, Odödlig, 2013, (Lacey Flint 3)
  • A Dark and Twisted Tide, 2014, En mörk och förvriden flod, 2014, (Lacey Flint 4)
  • Little Black Lies, 2015, Små svarta lögner, 2015
  • Daisy In Chains, 2016, Daisy i kedjor, 2016
  • Dead Woman Walking, 2017, Dödsdömd, 2017
  • The Craftsman, 2018, Hantverkaren, 2018

Utöver detta har hon också givit ut en del noveller som inte översatts till svenska.

Externa länkar:

Egen hemsida: https://www.sharonbolton.com/ 

Facebook: https://www.facebook.com/SJBoltonCrime


Här kan du Boka din biljett till Deckarfestivalen direkt!

Recension Svenska Deckarfestivalen Sundsvall:

Drottningen är tillbaka, nu som modern häxa!

Sharon Boltons nya bok ”Hantverkaren” är ett absolut måste på läslistan. Denna internationella och mångfaldigt prisbelönta deckardrottning blir bara bättre. När hon nu, tio år efter debuten, kommer med sin elfte bok visar hon fortfarande förmågan till förnyelse, att inte bara hålla fast vid gårdagens succéer utan också komplettera recepten med nya oemotståndliga ingredienser.

Florence Lovelady har gjort en lysande karriär, är Englands högst uppsatta kvinnliga polis och placerad i London. Men 30 år tidigare var hon en ung poliskonstapel i den lilla staden Sabden och mötte hårt motstånd i en helt mansdominerad kår. Hela staden är i skräck när fler ungdomar försvinner och det så småningom visar sig att de mördats, de har blivit levande begravda. Unga Florence får vara med på ett litet hörn i utredningen. Kollegerna tycker att hon borde ägna sin tid åt att koka te åt männen och upprördheten blir stor när det är Florence som hela tiden hittar de nya steg som för utredningen framåt. Det blir så småningom rena häxjakten där kollegerna börjar misstänka att Florence själv har del i seriemorden. Men det är ändå hon som finner sanningen bakom morden och det blir grunden för hennes fantastiska karriär som polis. Mördaren får livstid, dör i fängelset 30 år senare och Florence återvänder till Sabden för att delta vid hans begravning. Nya händelser får henne att tveka; var det verkligen sanningen hon hittade då för 30 år sedan? Något riktigt motiv bakom morden kom aldrig fram. Kanske finns det något ännu mörkare bakom dessa mord, ett mörker som fortfarande lever?

Sharon Bolton har i hela sitt författarskap visat en fantastisk förmåga att skapa trovärdiga miljöer med alldeles vanliga människor som lever alldeles vanliga liv. I alla fall på ytan. Men alldeles bakom fasaden finns hela tiden ett hotfullt mörker. Från början på den engelska landsbygden, under en period i London men nu är hon tillbaka på landsbygden igen där jag personligen tycker att hennes speciella förmåga fungerar allra bäst.

Denna litterära begåvning fanns redan i debuten för tio år sedan. Som du kan läsa i texten här intill har hon hämtat en hel del inspiration från sin egen uppväxt i norra Englands landsbygd. Det som hänt under åren är att hon utvecklat denna skicklighet och kompletterat den med allt mer komplexa intriger. Det finns ett feministiskt drag i hennes författarskap som utvecklas ännu mer i ”Hantverkaren”. Inför denna bok har hon gjort ett omfattande research om forna tiders häxjakt. Hur kvinnor med speciella förmågor förföljdes och dödades. Framför allt har hon studerat häxprocesserna i Pendle 1612 då nio kvinnor dödades. ”Hantverkaren” utspelar sig just i skuggan av Pendle Hill och häxeri spelar även nu en viktig roll i händelserna. Här finns trolldomens speciella krafter som något väldigt gott och som något oerhört ont. Kanske skulle man kunna säga att hon därmed introducerat ett drag av fantasy i sina böcker men det är något som finns mitt i ett vanligt vardagsliv på Englands landsbygd. Hon säger själv att hon tillägnar boken kvinnorna i norr som vågar vara annorlunda och inte passar in i gruppen och som därför bestraffas av samma grupp. Något som kan beskrivas som häxjakt. Och utan att föra in något övernaturligt kan vi nog alla hitta exempel på det, vare sig det rör sig om barnens mobbing i skolan eller vuxenmobbing på arbetsplatser. Likaså kan vi känna igen förekomsten av mer eller mindre hemliga grupperingar som utövar dold makt i samhället. När man för samman detta i litterär gestalt går det att bygga något som bli fantastiskt spännande och det är precis vad Bolton gör i ”Hantverkaren”.

Även om Bolton i huvudsak skriver fristående böcker är ”Hantverkaren” inledningen på en serie som i alla fall kommer att omfatta en bok till. ”The poisoner” kommer ut på engelska i april nästa år. Kanske kan det bli ”Förgiftaren” på svenska till nästa höst? Då får vi träffa Florence Lovelady och en hel del andra av karaktärerna från ”Hantverkaren” igen. Hon och vi läsare återvänder då till Sabden, till nya mord och andra händelser som kanske vänder upp och ner på 30 år gamla ”sanningar” igen? Jag kommer självklart att följa med på den färden! Men innan dess ser jag verkligen fram emot att får träffa denna fantastiska internationella deckardrottning på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall 7-9 november!

Anders Larsson, Svenska Deckarfestivalen Sundsvall