Ragnar Jonasson

Ragnar Jonasson är en väl etablerad och prisbelönt isländsk kriminalförfattare, omtalad som tongivande i den nya vågen ”Nordic Noir”. Hans böcker har sedan tidigare sålts till 23 länder men kommer först nu ut på svenska. Hans första svenska titel är ”Mörkret”, den första romanen i serien Hidden Islands om Hulda Hermannsdóttir.

Trots att han inte är så gammal har han lång erfarenhet av deckargenren. Redan från 17 års ålder började han översätta Agatha Christie-romaner till isländska och hann med 14 böcker. Han bor i Reykjavik men reser mycket runt om i världen.

Totalt har han skrivit nio böcker i två serier, Dark Iceland och Hidden Islands, som sålts i en mer än halv miljon exemplar. Av någon anledning är han särskilt populär i Frankrike där hälften av försäljningen finns än så länge. Där har han blivit en av de bäst säljande deckarförfattarna sedan han introducerades på franska för ett par år sedan. 2016 tilldelades han priset “The Mörda Award for Captivating Crime in Translation” I England för boken Náttblinda (Nightblind). Han har också vunnit en del andra priser i olika länder och hyllats i många recensioner. Mörker, som nu kommer på svenska, valdes av Sunday Times Crime till Novel of the Month när den kom ut på engelska (The Darkness).

Ragnar är också en av grundarna av Reykjaviks internationella deckarfestival ”Island Noir”.

Serien Dark Iceland skrevs under åren 2009-2014. Handlingen är förlagd till Siglufjörður, en idylliskt tyst fiskeby på norra Island där ingen låser dörrarna – endast tillgänglig via en liten bergstunnel. Huvudperson är Ari Thór Arason, en ung polis som får sitt första jobb i Siglufjörður, långt ifrån sin flickvän i Reykjavik och med ett förflutet som han inte kan lämna. Den första boken, ”Fölsk nóta, handlar om tiden innan Siglufjörður och polisrollen, då är han en ung teologistudent som söker sin saknade far.

Serien Dark Iceland Serien är såld till 20 länder men har ännu ej givits ut i Sverige. Serien består av följande sex titlar (utgivningsår på Island med originaltitel; även utgivningsår och titel på engelska;):

Fölsk nóta, 2009

Snjóblinda, 2010 / Snowblind, 2015

Myrknætti, 2011 / Blackout, 2016

Rof, 2013 / Rupture, 2017

Andköf, 2013 / Whiteout, 2017

Náttblinda, 2014 / Nightblind, 2015

2015 startade han en ny serie, Hidden Iceland, med Hulda Hermannsdottir som huvudperson (Hulda betyder ”dold kvinna” på isländska). Hulda är en ung kvinnlig detektiv och handlingen i denna serie är uppdelad på huvudstaden Reykjavik, Islands bergstrakter, en isolerad fjord och på en av Islands mest pittoreska och otillgängliga öar. Hittills har tre böcker givits ut i denna serie:

Dimma, 2015 / Darkness, 2018 / Mörker, 2018

Drungi, 2016 / The Island, 2019

Mistur, 2017 / The Mist, 2020

Deckarfestivalens Recensioner:

”Mörkret”, en deckare på avigan

Ragnar Jónasson, Islands kanske hetaste deckarförfattare just nu, har äntligen kommit ut på svenska. Som framgår av texten här intill är ”Mörkret” faktisk första boken i hans andra serie. Han debuterade för nästan ett decennium sedan, finns sedan länge på många språk men först nu på svenska. Den nya serien inleds med ett spännande grepp, den börjar bakifrån, med avslutningen på hjältinnans, Hulda Hermannsdóttirs, karriär.

Parallellt med läsningen av ”Mörkret” har jag också läst ”Hellre vara djävulen” av Ian Rankin. Den är hans senaste och samtidigt nummer 21 i serien om den oförliknelige kriminalkommissarien John Rebus, en serie som Rankin inledde för drygt 30 år sedan. Fantastisk bok som vanligt, Rankin är en av de största inom polisromandelen av deckargenren, men det finns en problematik för alla som producerar serier kronologiskt; huvudpersonerna blir äldre. Nu är Rebus pensionerad sedan ett bra tag och det blir inte alltid så lätt att logiskt motivera hans centrala deltagande i de dramatiska brottsutredningarna.

Ragnar Jónasson har hittat sin egen lösning, han vänder ut och in på denna problematik och börjar bakifrån med slutet på Hulda Hermannsdóttirs karriär. Ett grepp som inte jag stött på tidigare. I kommande böcker, han har redan skrivit två delar till i serien som ännu ej finns översatta till svenska, utspelar sig handlingen tidigare i hennes verksamhet som polis.

I ”Mörkret” är Hulda 64 år, kriminalkommissarie vid Reykjavikpolisen, snabbare än hon skulle önska på väg mot pension och mer eller mindre utstött av männen på stationen får hon i alla fall löfte av chefen att fritt välja ett cold case att lösa innan hon måste packa ihop och lämna polisjobbet.

Även detta är något ovanligt med denna relativt unga manlige författare; att välja en äldre kvinna som sin huvudkaraktär.

Det fall hon väljer handlar om en ung asylsökande kvinna som något år tidigare hittats död på en enslig strand. Fallet är avslutat, en av hennes yngre manliga kolleger kom fram till att det var ett självmord. Men Hulda delar inte den bedömningen, hon tycker att kollegans utredning är fylld av slarv och tror det handlar om mord. Trots starkt motstånd från många håll, inte minst från de egna leden, kommer hon fram till helt andra slutsatser och en mörk historia uppdagas. Boken har också ett mycket oväntat och dramatiskt slut.

Trots allt är jag ändå besviken när jag lägger ifrån mig ”Mörkret”. Språket håller inte en tillräcklig nivå för att göra mig nöjd och jag får svårt att förstå de översvallande recensioner han fått i olika länder. Kanske beror det på översättningen? Det är svårt att veta om man inte kan läsa isländska och jämföra med originalet. Vi får se om försäljningen ändå blir tillräcklig för att motivera en fortsatt utgivning på svenska. Jag ser i alla fall med intresse fram emot att få möte Hulda igen, nu i en yngre upplaga.

I vilket fall som helst blir det spännande att möta honom på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall 7-9 november!

Anders Larsson


Här kan du Boka din biljett till Deckarfestivalen direkt!